Naše webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Tím, že tyto stránky dále používáte, s tím souhlasíte.

Švédsko (červen 2014)

Vytvořeno: 29 únor 2016
Zobrazení: 1069

Rok: 2014
Motocykl: Harley-Davidson Sportster
Délka trasy:  800 km
Poplatky: žádné, most přes Öresund 23 Euro

Do Stockholmu jsme jeli trajektem z Helsinek. Cesta probíhala v klidu, celou noc bylo dost světla, protože v tuhle dobu se prostě moc nestmívá, takže ještě v ranních hodinách jsme sledovali místní „Ein Kessel Buntes“, ale nakonec  jsme přeci jen šli něco naspat do té mini kajuty, abysme ráno v cca 10:00 hodin už vyjížděli na další cestu.

Z trajektu nejdříve vyjíždí kamiony, a že jich tam je, pak až přijdou na řadu auta a motocykly. Výjezd je jednoduchý a perfektně značený.

Náš plán byl projet Stockholm v pondělní ranní špičce a najet na dálnici směr Helsingborg a Malmö. Samozřejmě jsme nechtěli jet jen po dálnici, ale doporučená rychlost je celou dobu 110km/h takže je to na pohodu a hlavně je celou cestu na co koukat. Od Norrköpingu začínají jezera a dál přes Linköping se jede podél velkého jezera Vattern. Úsek dlouhý cca 70 km je nádherný, ale bohužel se nedá nijak k jezeru sjet, nebo dá, ale my neměli čas na to to zkoumat. Pár kilometrů před Jönköpingem, jsme zastavili natankovat v Huskvarně a rozhodli se, že tady sjedeme z dálnice a podíváme se taky jinam, strašně jsme se těšili, že konečně potkáme soby, no, zase to neklaplo.

Benzinky jsou ve Švédsku docela často a nebyl problém, že by nebylo kde natankovat. Samozřejmě jako i v jiných zemích jsou i mimo dálnice, ale vše je dobře značeno. Benzín musím říct, že je hodně kvalitní a jelo to na něj výborně. Bohužel cena je dost vysoká, takže někde byla i 55 Kč/L (6/2014). Při tankování u benzínek, jsou skoro všude samoobslužné čerpací stanice, kde se vlastně nejdříve aktivuje platební karta a po tankování se teprve stáhne platba.

Z Huskvarny jsme tedy jeli ještě kousek po dálnici a pak jsme sjeli a udělali cca 200 km zajížďku přes Växjö. Příroda všude nádherná, čisto a naprosto skvělé silnice. Kempovat ve Švédsku se dá všude, ale přeci jen je dobrý vědět o nějakém kempu, kde se dá i v klidu zaparkovat. Už před cestou jsem našel jeden poblíž naší naplánované trasy, ale nic jsme dopředu nezamlouvali. Přijeli jsme trochu později, kolem osmé, ale to nebyl problém, místní nám zavolali správce kempu, ten okamžitě dorazil a ubytoval nás v klasických švédských chatkách. Na ráno jsme si objednali housky a ještě nám doporučil, kde si můžeme nakoupit jídlo na večeři. Kemp ve městečku Vittsjö na břehu jezera byl klasický kemp s karavany, s místem pro stany a několika bungalovy. V místním obchodě jsme nakoupili nějaký potraviny a mohli se v klidu najíst a vyspat. Výhodou bylo, že Vittsjö bylo jen kousek od dálnice E4, na kterou jsme se potřebovali zase vrátit. Další den nás čekala cesta až do Dánského Gedseru, kde jsme chtěli přejet trajektem do Rostock. Ale hlavně nás čekal přejezd do Dánska přes absolutně dokonalý Öresundsbron.

Dálnice na Helsinborg a dál na Malmö byla perfektní a ani nebyl provoz. Jak začne být trochu vidět moře, změní se vzduch a krajina. Před mostem do Dánska se malinko zvyšovala nervozita. Těsně před vjezdem na most je samozřejmě mýtná brána a přejezd stojí 23 Euro. Samotný most je úžasný. Most je druhým největším pevným mostem na světě. Celý přejezd měří 16 km a tvoří ho (z dánské strany): 430 m dlouhý uměle vytvořený poloostrov, tunel měřící přes 3,5 km a vedoucí 10 m pod vodou, 4 km dlouhý umělý ostrov a 7845 m dlouhý most. Jeho hlavní část s mezerou pro lodě je zavěšená na dvou 204 m vysokých pylonech. Vlastní most je dvoupatrový. Horní patro slouží automobilové dopravě, ve spodním patře jezdí vlaky rychlostí až 130 km/hod. V nejvyšším místě je koruna vozovky 57 m nad vodní hladinou.

swe 02 swe 03

vstup do galerie